Björn Ehlin Hair Team blev Årets arbetsgivare 2026

Publicerad Igår 16:53 – av öfre slotts media
3 min läsning

Mattias Ehlin har arbetat på frisörsalongen Björn Ehlin hair team sedan 1994. Företaget grundades av hans farfar 1948 på Ärna och drevs då som herrfrisörsalong för militärer. Efter hand öppnades salonger i Salabacke och Eriksberg, som Mattias pappa sedan tog över. Den nuvarande lokalen på Sysslomansgatan öppnade 1974, och Mattias tog över den efter sin pappa 2007.

– Våra tre ledord är kreativitet, service och engagemang, säger Mattias. Det har vi jobbat med sedan farfars tid, vi vill utföra den bästa klippningen och ge den bästa servicen.

Mattias känner stor passion för frisöryrket och han älskar att få vara kreativ och ägna sig åt tredimensionell konst. Han vill att kunderna ska få en stund där de kan få koppla av och landa i sig själva.

– Kunderna ska gå härifrån med en fin frisyr och känna sig lite snyggare, och med en känsla av harmoni.

Björn Ehlin hair team har varit nominerad till Årets frisör-gala och tog hem segern som Årets arbetsgivare 2026. Det som främst ligger bakom utmärkelsen är trivsel, brinnande engagemang, möjlighet till utveckling och att personalen stannar kvar.

– Jag har fantastiska medarbetare och vi har så kul tillsammans, säger Mattias. Om personalen trivs kommer även kunderna att trivas.

Som arbetsgivare sätter Mattias personalen i första rummet. Han är närvarande i lokalen minst fyra dagar i veckan, vilket ger dem möjlighet att komma in på kontoret och diskutera frågor som uppstår. Han ägnar ungefär 40 procent av sin arbetstid åt kundkontakt.

– Många arbetsgivare i min bransch klipper väldigt mycket själva, vilket gör att de inte hinner ge tid åt personalen och företagandet.

Dessutom betonar han vikten av att vara organiserad och planera verksamheten. Det är viktigt att ha något att se fram emot, men också att det finns framförhållning, så att personalen vet när de ska jobba och kan planera sitt eget liv.

– Vi gör väldigt mycket roligt tillsammans, säger Mattias. Till hösten ska vi åka på kurser och till Högbo bruk, och nästa vår blir det en resa till Milano.

Mattias tror att det som är unikt för just deras salong är att de ofta åker iväg på olika aktiviteter tillsammans och att det finns många utbildningsmöjligheter för personalen. Han handplockar också de bästa eleverna direkt från skolorna och utvecklar dem sedan till skickliga frisörer inom Björn Ehlin hair team.

– Vi är ett gäng frisörer i olika åldrar, som är extremt duktiga och kreativa.

Björn Ehlin hair team har vunnit priser tidigare, till exempel blev de Årets frisör 2015. Responsen från kunderna har varit positiv genom åren, och efter vinsten Årets arbetsgivare har responsen varit enorm.

– Det är viktigt för människor att ha en bra arbetsgivare eftersom det styr mycket hur man mår, säger Mattias.

Framöver har Mattias inga planer på att expandera och öppna fler salonger, utan han vill istället fokusera på att fortsätta upprätthålla den bästa salongen på Sysslomansgatan med dess familjära känsla. För närvarande arbetar också hans två barn som receptionister på salongen, och det finns en önskan om att en ny generation ska ta över i framtiden.

– Jag hoppas att familjeföretaget kommer att leva vidare, det skulle vara jättetrevligt, avslutar Mattias.

/L-M Hjortell

Butik Textil Fantasia vid Ulva kvarn lockar många

Publicerad Igår 16:55 – av öfre slotts media
3 min läsning

– Idén är att erbjuda välgjort hantverk, gärna i återbrukat material, till ett pris som de flesta har råd med. Det vill jag ska genomsyra vår verksamhet.

Det börjar bli sommar vid Ulva kvarn utanför Uppsala och trots att det är en vardag är det mycket folk på det lilla kaféet där vi slagit oss ner. Det ligger mittemot Anette Ahlströms butik Textil Fantasia och hon berättar att de ofta fikar hos grannen.

– Det är så mysigt att sitta här och prata med mina medarbetare. Mysigt och gott fika.

Även om Anette är ansvarig för butiken tvärs över gården är hon långt ifrån ensam om att jobba där. De är hela 13 stycken hantverkare i en speciell gemenskap som på olika sätt bidrar med varor och sin tid och energi för att göra butiken till det den är. Anette berättar.

– Jag hyr ut bord i lokalen och i engagemanget ingår att ansvara för butiken då och då. Vi turas om att vara här och att sälja varandras varor. Det är ett väldigt roligt sätt att arbeta och fungerar fint.

Vem som helst släpps inte in i gruppen och Anette säger att varje hantverkare i butiken passar in på sitt sätt. Det de tillverkar ska vara välgjort och unikt och ändå smälta in.

– De flesta som söker sig hit vet vad som gäller och sysslar med sådant som passar in, men visst har det hänt att någon inte kommit med.

Några av de andra i gänget är pensionärer, men Anette själv har också ett annat jobb på dagarna. Det har hon ägnat sig åt i många år och trivs bra med, men att också kunna arbeta med textilier och träffa människor som vill handla hennes varor är väldigt roligt.

– En kombination som jag tycker är perfekt.

Sytt har Anette gjort sedan hon var liten, lagat och ändrat och tillverkat nya plagg, och kläderna hon säljer är oftast gjorda av ekologisk bomull, trikåer i glada färger och roliga mönster. De finns i de allra minsta storlekarna och uppåt. Tidigare tillverkade hon även kläder för vuxna och nu är tanken att de färdigheterna ska tas upp igen.

– Jag har köpt in kläder från 70-talet som jag ska sy om och anpassa till nutid. Det är riktig avkoppling för mig.

Att befinna sig vid Ulva kvarn, i den vackra miljön och tillsammans med duktiga konstnärer och hantverkare, är en dröm som gått i upplevelse för Anette. Allra roligast är det kanske sommartid och under marknaderna när det är mycket folk i rörelse, men också under lugnare perioder känns det bra att vara just här.

– Miljön inspirerar en att bli kreativ och att få möjlighet att erbjuda kunder från när och fjärran vårt hantverk är det bästa som finns. Välkomna hit i sommar, vi väntar på er!

/Anna Löfving

Uppsala Gelateria – dagsfärsk gelato gjord med kärlek

Publicerad 2026-06-13 – av öfre slotts media
3 min läsning

Sommaren är här och vad passar då bättre än att njuta av en god glass? Uppsala Gelateria, som är beläget på Sparrisgatan i Årsta, har bedrivit sin verksamhet i ett år. Ägaren Hanna Bigelius är utbildad konditor, vilket hon har jobbat på heltid med sedan 2020. Hon har också deltagit i glass-SM och tagit hem både en guldmedalj och en silvermedalj.

Hanna har drömt om att starta eget inom bageri- och konditoribranschen sedan hon var barn. Genom tävlingarna fick hon mersmak för just glass, och dessutom hon har gått en glasskurs i Italien och fördjupat sina kunskaper om gelato.

– Jag tyckte det var kul, så när jag fick möjligheten att starta eget företag var det självklart att det skulle bli glass.

På Uppsala Gelateria ligger fokus på kvalitet och att leverera glass som kunderna uppskattar och som de själva är stolta över. Hanna berättar att det som utmärker gelatoglass i förhållande till vanlig glass är att den är krämigare och mer smakrik än vanlig glass. Det som är unikt för dem är att glassen är dagsfärsk och görs varje morgon. Glassen innehåller heller inga tillsatser eller färgämnen, och de använder rena råvaror i sin tillverkning.

– Man ska känna att glassen är gjord med kärlek.

Hon får inspiration till glassmakerna från sociala medier, restauranger eller glass som hon ätit tidigare och vill återskapa. Kunder kommer också med förslag och idéer utifrån vad de älskar. Smakerna varieras och det finns inte samma smaker varje dag.

– Jag försöker bara göra det jag själv tycker är väldigt gott, säger Hanna. Våra bästsäljare i nuläget är pistage och mango- och passionsfruktsorbet.

Förutom glass erbjuder de också dryck och lättare mat. Kaffet är köpt lokalt från Uppsala kafferosteri, och Hanna betonar vikten av att samarbeta med andra småföretagare. Under hösten och våren erbjöd de brunch och köpte in kroasanger från Kroasang Bageri. De har också alkoholtillstånd.

– Det är lyx att kunna ta ett glas bubbel och lite glass under en sommardag.

Vidare berättar Hanna att de har kvällsöppet fram till 22, vilket är uppskattat hos kunderna. De vill erbjuda möjligheten för kunderna att kunna ta en glass en varm sommarkväll, eftersom många andra ställen i Uppsala stänger tidigare. Förhoppningen är att skapa en känsla av att vara utomlands, vilket kunderna också säger att de upplever.

Förhoppningen är att kunderna som besöker dem ska få en härlig känsla och tycka att Uppsala Gelateria är något alldeles extra. Hittills har responsen varit väldigt positiv och det finns många återkommande kunder.

– Det måste finnas något man tycker om om man vill komma tillbaka vecka efter vecka, säger Hanna.

Under våren har det satsats mer på uteserveringen och de har byggt en ny entré. Nytt för i år är möjligheten att boka Uppsala Gelateria till event, vilket innebär att de åker ut med en glassvagn och närvarar på till exempel bröllop eller andra fester. Responsen från de som bokat är positiv och många är nyfikna på att testa glassvagnen.

– Men nu ska vi landa i verksamheten och låta den rulla på. Till hösten eller nästa sommar blir det mer fokus på event och att komma ut med glassvagnen, avslutar Hanna.

/Lina-Maria Hjortell

Citroner, hundar och bästa vänner – Hos Rockeponken the community är temana många

Publicerad 2026-06-05 – av öfre slotts media
3 min läsning

– Jag vill att butiken ska vara mer än en butik. En mötesplats för alla som behöver en sådan. Dit man kan komma precis som man är.

Det är slutet av maj och Tora Stenbeck har, tillsammans med sin bästa vän Maria Back, slagit sig ner i solen vid ett av borden på restaurang Ilforno. Snett över gatan ligger hennes butik Rockeponken the community och både Tora och Maria är fulla av entusiasm. Under de fyra åren som Rockeponken funnits har det gått allt bättre.

– Fler och fler hittar upp till oss och vi känner att vi fyller en plats i Uppsalas butiksutbud, säger Maria.

Det började med att Tora, som ofta besökte butiken som fanns på platsen före Rockeponken, förstod att lokalen var till salu. Hennes första tanke var att inreda ovanvåningen till studieplatser och källaren till spellokal - en av hennes söner driver en brädspelsförening - men hennes eget intresse för konst, färg, form och design tog över.

– Jag bestämde mig för att försöka kombinera en inredningsbutik med en mötesplats och i början även med plats för bräd- och sällskapsspel.

Så småningom fylldes lokalens två våningar med vackra saker – konsthantverk, främst från närområdet, designade kläder, smycken, skrivmaterial samt nytto- och inredningsprylar av olika slag. Den röda tråden är varor som är äkta, stilfulla, av hög kvalitet och som man inte hittar var som helst.

– Vi vill ha en bra kvalitet på det vi säljer, berättar Tora. Och gärna sådant som känns lite unikt.

Maria håller med. Även om hon till vardags arbetar med andra saker har hon följt med på Toras resa från start. Också hon älskar vackra saker och brinner för att människor ska mötas och må bra. Det är nämligen det andra benet i Toras livsprojekt. Kanske det viktigaste syftet med Rockeponken the community.

– Jag vet hur det känns att må dåligt och sakna ett sammanhang och jag vill gärna hjälpa människor att hitta rätt, säger Tora. Jag tror att Rockeponken har blivit det vi önskade.

Den senaste av alla idéer de haft och genomfört i butikens regi är ett ”Citronevent”, där Cornelia Lyshag, som är anställd av Tora, bjöd på bakverk med smak av citron och sålde hantverk på tema citron. Det hela blev mycket lyckat och tanken är att fler event av liknande slag ska genomföras. På olika teman, men med samma syfta.

– Att människor ska komma hit och träffas och ha trevligt. Inte främst för att handla, ler Tora. Det blir en bonus om de också vill det.

Om några veckor genomförs en annan dröm de haft ett tag. På Martin Luther Kings plan, som ligger precis vid Rockeponken, ska de anordna en agilitybana för hundar. Ett av Toras stora intressen är nämligen hundar och under åren har Rockeponken även blivit en mötesplats för Uppsalas många fyrbenta vänner. Maria skrattar.

– Vi kommer att bygga upp en bana som passar alla sorters hundar. De som är vana vid agility och de som aldrig provat förut.

Tora nickar.

– Alla får pris, oavsett insats. Vi har medaljer också för den som kommer sist!

Tidigare somrar har Rockeponken hållit semesterstängt, men i år är beslutet att hålla öppet också under juli och augusti. Med tanke på det intresse som den fina lilla inredningsbutiken i hörnet av Öfre slottsgatan och St Olofsgatan rönt är damerna övertygade om att kunder – i form av uppsalabor och tillresta – kommer att strömma till. Tora avslutar.

– Vi har laddat för en sommar med både nyheter och gamla godingar som vi vet efterfrågas. Välkomna hit och botanisera!

/Anna Löfving

Re:winspirera – en kreativ mötesplats för alla

Uppdaterad 2026-05-28, Publicerad 2026-05-26 – av öfre slotts media
3 min läsning

Ann-Sofie Olding har en lång bakgrund inom juridik och pedagogik, men hon har alltid haft ett intresse för det kreativa och haft många projekt på gång. Hon startade företaget Re:winspirera på en innergård vid S:t Olofsgatan i november 2025.

– Jag har känt att jag vill jobba helt och hållet utifrån mina värderingar.

Hon tycker att stadskärnan i Uppsala har blivit ganska enformig med liknande verksamheter och att det har saknats en plats där människor kan mötas och vara kreativa tillsammans. Alla som har en längtan efter att vara kreativa är välkomna till Re:winspirera. Den öppna ateljén har drop-in måndag till torsdag eftermiddag, och i lokalen finns material att skapa med, till exempel tyger, garn, lera och färg.

Många har visat ett stort intresse för att måla, och Ann-Sofie har hållit en kurs i meditativt måleri. Hon brinner för kopplingen mellan psykisk hälsa och kreativitet och har själv positiva erfarenheter av kravlöst målande i sin återhämtning från utmattning.

– Jag vill att andra ska få uppleva hur bra stresshantering det är att ägna sig åt något kreativt.

Det är viktigt att skapandet inte blir prestationsinriktat och för att undvika det jobbar Ann-Sofie mycket med tekniker där det inte går att styra allt. Dessutom har hon en regel om att man inte får kommentera varandras arbete, även om man tycker att det är superfint, just för att undvika att fokus hamnar på prestation.

– En kursdeltagare sa att det är så ovanligt, men skönt, att vara i sin process utan bedömningar.

Förutom kurser finns också möjlighet att delta i olika workshops på kvällarna. Varje veckodag har olika teman, till exempel mindful måndag och flödande-akryl tisdag. Dessutom ordnas olika event på Re:winspirera och hittills har det varit olika arbetslag, möhippegäng, barnkalas och ung cancer där som har skapat tillsammans.

– Jag frågar vad de vill göra och skräddarsyr efter varje grupp, säger Ann-Sofie. Arbetslaget målade tillsammans på en stor duk som de sedan hängde upp i personalrummet.

I nuläget har Ann-Sofie en tjej som är där tre dagar i veckan på social träning, och tanken är att fortsätta ta in fler framöver. Tillsammans prövar de nya tekniker inför kurser, jobbar med hemsidan och sociala medier.

– Hon har prövat andra insatser, men hon sa att detta är första gången hon längtar till en arbetsplats.

Syftet med Re:winspirera är inte bara att vara hälsofrämjande, utan det finns också ett hållbarhetstänk i verksamheten. Ann-Sofie jobbar mycket med återbruk, syr om kläder och försöker få människor att tänka nytt.

– Här kan människor prova på material och om de hittar något som de gillar kan de köpa för att ha det hemma.

Responsen från människor som besökt Re:winspirera har varit positiv. De tycker att det är en skön stämning i lokalen och många vill komma tillbaka. Det har varit många fina samtal mellan de som skapat tillsammans, och över åldersgränser. Den yngsta var 13 år och den äldsta 70 år.

– Jag tror att de samtal och möten som sker när man är kreativ är väldigt värdefulla, säger Ann-Sofie.

Framöver planerar hon för fler kurser och AW på fredagar. Människor är också välkomna att ställa ut sina konstverk i lokalen, och i nuläget hänger det några lampor i fönstret som en tjej designat. Det finns också en våning i lokalen som hon hoppas kunna hyra ut till fler kreativa personer.

– Jag drömmer om att skapa gemenskap och samarbeta med andra. Det blir ett bredare utbud och jag får arbetskompisar, avslutar Ann-Sofie.

/Lina-Maria Hjortell