Feststämning och strålande sol på Gottsundadagen

Publicerad 2026-05-26 – av öfre slotts media
2 min läsning

Lördagen den 23 maj var det full fart kring Gottsunda Centrum för firandet av

Gottsundadagen. Dagen bjöd på ett fullspäckat program med marknad, mat, musik,

4H, aktiviteter, panelsamtal och dans.

– Det är en viktig dag för Gottsundaborna. Dagen arrangeras av, med och för invånarna och

vi firar den sammanhållning och familjekänsla som finns här i Gottsunda, säger Hoda Abou

El Oula, centrumchef på Gottsunda centrum.

Hon och Mathias Rosendahl, verksamhetsledare på Gottsunda Kulturhus, är

huvudarrangörer av dagen i samarbete med Föreningshuset Kontakten, Fritidsbanken,

Allaktivitetshuset, Victoriahem och Uppsalahem. Att arrangera evenemang och samarbeta är

inget nytt för verksamheterna i Gottsunda, snarare tvärtom.

På parkeringen utanför Gottsunda centrum har matvagnar och stånd ställts upp, som

ackompanjeras av olika uppträdanden från utomhusscenen. Flera programpunkter och

aktiviteter finns också inne i centrumet, men Mathias är väldigt nöjd över att de haft tur med

vädret i år.

– Det är varken för varmt eller kallt, säger han när han blickar ut över folkvimlet, och

tillägger:

– Om det regnat hade vi behövt flytta in allt men jag inser att det hade blivit rätt trångt.

Och många har hittat till Gottsunda idag. Mathias och Hoda hälsar på många bekanta

ansikten när de kryssar genom vimlet.

– Det bästa är att se glädjen hos alla. Vi är helt slut efter en sån här dag men det är kvittot

på att det är värt det, säger Hoda.

En av programpunkterna under dagen är ett panelsamtal som modereras av unga vuxna i

projektet Framtidskraft. En av gästerna, Gottsundabördige artisten Jacco, deltog i samtal om

utanförskap.

– Vi arbetar aktivt för att nå ut till de som känner sig ensamma, men jag tror att många

känner igen sig i ämnet. Det är viktigt att prata om för att fler ska känna sig mindre

ensamma, säger Hoda.

Inne i Gottsunda centrum är luften svalare. Många barn står i kö för att få sig en fin

ansiktsmålning av centrumets personal.Malliha Husseini som är här idag med sin storasyster Dunya Husseini är i full färd med att få

en ansiktsmålning av Hello Kitty.

– Det är en superrolig dag och vi ska nog gå runt och kolla och köpa en glass. Men nästa blir

nog hoppborgen, säger Dunya.

Utomhus har 4H-gården anlänt. Getter, kaniner och höns betar i små inhägnader i skuggan.

Doften av grillat från matmarknaden blandas hödoft och getternas bräkande skär igenom

musiken från scenen. Djuren blir snabbt populära bland många barn som vill titta och klappa.

/Emma Tapper

”Min passion och mitt liv” – Full rulle trots regn under Vikingatidsfestivalen

Publicerad Igår 19:57 – av öfre slotts media
4 min läsning

Trots att regnet dragit in över Uppsala den här söndagsmorgonen – och en del av knallarna som var på plats igår och i fredags inte dykt upp – är stämningen på Vikingatidsfestivalen i Gamla Uppsala mycket bra. Människor strömmar till från alla håll och på såväl marknadsplatsen utanför museet som inne i byggnaden är det full rulle. Amanda Rimmer och Ronja Samuelsson, som ansvarar för programmet, är nöjda.

– Det har varit en väldigt positiv stämning alla tre dagarna, säger Ronja. Lite lugnare idag eftersom det regnar, men ändå mycket folk.

Amanda säger att det mest slående för hennes del är att besökarna tycks vara i stunden, landar på något sätt och tar del av det som erbjuds här och nu.

– De lägger bort mobilerna och verkar gå in får att delta i det som finns här.

Och det som finns är mycket. Förutom marknaden utomhus, där det går att köpa allt från kolbullar gjorda på vetemjöl, salt och vatten – med hemkokt lingonsylt – till smycken, smidda i järn över öppen eld och verktyg och kläder i vikingastil, pågår en massa aktiviteter inne på museet. Amanda berättar om gycklarspel, stridsuppvisningar, guidade turer på Kungshögarna och föreläsningar om vikingatiden på svenska och engelska.

– Ungefär hälften av besökarna kommer från andra länder, så engelska måste vi erbjuda.

Både Amanda och Ronja är utbildade arkeologer och tycker det är väldigt roligt att festivalen lockar så många intresserade och att de får möjlighet att berätta om Sverige under vikingatiden. Liksom vid förra festivalen för två år sedan finns flera så kallade ”återskapare” på plats. Det är personer som försöker återskapa vikingalivet och klär och beter sig som man gjorde då.

– De sitter i sina tält där de tar emot besökare och berättar om vikingatiden på ett realistiskt sätt, säger Amanda.

Två entusiaster på marknaden är Anders Fredriksson och Jimmy Sjöblom. Jimmy föreställer ett ”fattighjon” och säger att det roligaste vid sådana här tillfällen är rollspelet som han och Anders har när de smider smycken och annat som de sedan säljer i sitt marknadsstånd.

– Ingen lön och ösregn, skrattar Jimmy. Ändå har vi jättekul.

Anders håller med samtidigt som han visar en klunga besökare som samlats runt hans lilla smedja. Han arbetar till vardags med helt andra saker, men har smidet som sitt stora intresse och gillar hur mjukt järnet är och enkelt att rätta till om det blir fel.

– Det är bara att smälta och forma om ifall det behövs. Allt jag gör är återbruk av gammalt skrot som jag fått eller hittat. Det blir smycken, krokar och annat som går att sälja.

Liksom de andra knallarna på marknaden åker Anders och Jimmy på festivaler och liknande tillställningar så ofta de kan. Många av de som är i Gamla Uppsala den här helgen känner varandra och uppskattar att ses då och då under året.

– Det här är min passion och … mitt liv, söver Anders. Jag har en stor kärlek till hantverket och älskar gamla historiska marknader och event.

Amanda, som befinner sig inomhus i museet, där besökarna också är många, säger att hon upplever ett växande intresse för verksamheten på Gamla Uppsala museum. De flesta guidade visningar under året är fullbokade och det samlas alltid mycket folk vid föreläsningar och andra aktiviter som arrangeras. Den som vill kan köpa ett årskort på museet och delta i allt man vill, men det går också att köpa biljett till varje tillfälle. Särskilt roligt är det förstås en sådan här helg, när temat är vikingar och det samlas mycket människor från olika håll.

– Vi har julmarknad och vårmarknad här ute också, säger hon. Allt är populärt, men just Vikingatidsfestivalen är speciell för oss. Den här platsens historia, de gamla Kungshögarna och hela området här är verkligen unikt i vårt land och det vi fokuserar på en sådan här helg.

/Anna Löfving

Att främja teknikintresset hos unga – Knightec Groups projekt Let’s Uptech i mål

Publicerad 2026-06-04 – av öfre slotts media
3 min läsning

– Vi har ”uppfunnit” ett par glasögon som hjälper den som varken kan höra eller prata, alltså är dövstum. Med hjälp av en kamera och ny AI-teknik kan teckenspråk förvandlas till ett språk som hörs av andra.

Det är början på juni och för några dagar sedan utsågs de två eleverna Melker Lindström och Gustav Östman i 9E på Stordammens skola i Sävja till vinnare i tävlingen – som avslutade det tre veckor långa projektarbetet Lets Uptech. Daniel Sköld arbetar på företaget Knightec Group och var den som redan 2017 initierade skolsamarbetet i Sävja.

– Vi vill uppmuntra elever i nian att intressera sig för teknikfrågor. Det finns så mycket att upptäcka och arbeta med om man får upp ögonen för dessa frågor.

Rektor Cilla Peiro nickar. Hon var med redan för nio år sedan och tycker det är viktigt att hennes elever upptäcker hur mycket spännande det finns inom just teknikområdet.

– Det är ett väldigt seriöst upplägg, som jag känner är uppskattat och engagerar eleverna.

De två killarna som vann finalen i stipendietävlingen på skolan håller med. Både Melker och Gustav har fina betyg och var redan tidigare intresserade av teknik, men under de tre veckorna som de fick tid att fördjupa sig i en egen uppfinning blev de ännu mer nyfikna.

– Det ska bli skönt med sommarlov, ler Gustav, men att så småningom få jobba med teknikfrågor vore kul.

Melker, som kommit in på ett naturvetenskapligt program på gymnasiet, håller med. Han tycker teknik är riktigt roligt och att få lösa verkliga problem med hjälp av ny teknik vill han gärna fortsätta med.

– Att vi fick utveckla en egen idé på det här sättet var spännande.

På skolan inleder man arbetet redan under höstterminen, bland annat genom att prata om ingenjörsyrket, och i december besöker skolans niondeklassare Knightec Groups lokaler i Uppsala. Man genomför teknikövningar och försöker skapa broar till arbetslivet. Under vårterminen fortsätter arbetet, som alltså avslutas med ett tre veckor långt mer intensivt projektarbete.

– Sedan utses tre vinnare, som får presentera sina projekt för en jury – som utser själva vinnaren, säger Daniel.

Vinsten innebär en veckas praktik på teknikkonsultbolagets kontor i Uppsala. Då kommer killarna – i det här fallet – att få hjälp med att utveckla sin idé av personer som arbetar professionellt med teknikfrågor. Melker och Gustav tycker det ska bli intressant.

– Kul att få se hur de jobbar på Knightec Group, säger Gustav. Det blir en stor skillnad mot skolan.

Även om Daniel kommer att ta emot Gustav och Melker på sin arbetsplats är inte det grundläggande målet med Lets Uptech att rekrytera framtida arbetskraft. Istället säger han att tanken är att höja intresset för teknikfrågor i största allmänhet.

– Hela sektorn är väldigt het och det finns stora möjligheter, också globalt, att arbeta i branschen. Behovet av ingenjörer är stort, men det viktiga är att eleverna i så här ung ålder får ett intresse för området.

Cilla säger avslutningsvis att hon är stolt och glad över att vara en del i det projekt som har som mål att främja teknikintresset hos unga uppsalabor och särskilt stolt är hon över Melkers och Gustavs nya uppfinning – glasögon för dövstumma.

– En jättefin idé, som kanske kan bli verklighet en dag.

/Anna Löfving

Barnmorska vill hjälpa nyblivna mammor i ny bok

Publicerad 2026-06-03 – av öfre slotts media
2 min läsning

I sitt arbete på BB möter barnmorskan Jennifer Berglund dagligen mammor som

känner sig bortglömda efter förlossningen. Många vittnar om att tiden efteråt

kommer som lite av en chock, och det är svårt att hinna ge tillräckligt med tid och

stöd till varje mamma. För att hjälpa nyblivna mammor genom en omtumlande

period i livet skrev hon boken Den fjärde trimestern som släpps den 28 maj.

Graviditeten och förlossningen får stort utrymme inom både vården och

samhällsdebatten. Men enligt barnmorskan Jennifer Berglund är tiden efteråt

fortfarande ett område där många mammor känner sig oförberedda, ensamma och

bortglömda. Med sin bok vill hon skifta fokus från bebisen till mamman; hennes känslor,

kropp och återhämtning under de första månaderna efter förlossningen.

– Det är såklart inte konstigt att det blir mycket fokus på just förlossningen. Det är en stor

sak, något vi minns hela livet. Men samtidigt varar den bara i max några dygn. Sedan står

mammorna där med smärta, sömnbrist och tusen frågor samtidigt som hormonerna

åker berg- och dalbana. Då behövs information, tröst och en trygg hand att hålla i, säger

Jennifer.

Normalt delas en graviditet in i tre trimestrar, men begreppet ”den fjärde trimestern”

används allt oftare för att beskriva den första tiden efter förlossningen – en omvälvande

period där både kropp och identitet förändras samtidigt som en ny människa ska tas om

hand.

– Många går hem och googlar sina frågor och symptom mitt i natten och skrämmer upp

sig själva. Jag ville skriva den bok jag själv önskar att alla mammor fick med sig hem från

BB, säger Jennifer.

”Utan rötter, inget liv” – Möt John och Johanna Josephson som lever med Jesus

Publicerad 2026-06-03 – av öfre slotts media
4 min läsning

I den mest fantastiska miljö som tänkas kan, strax utanför Västerås, möter vi John och Johanna Josephson. För några år sedan flyttade de in i det vackra huset Brottberga gård. Här har försiggått olika verksamheter under åren och John berättar att gården består av flera byggnader, som han och hans familj idag använder på olika sätt – och att de har stora planer för framtiden.

– Det finns en loge strax bakom huset, som snart ska bli en möteslokal med café för våra möten.

Till vardags har John ett företag som renoverar kakelugnar och att det blev just den verksamheten för honom tror han var något som Gud ledde honom till. I unga år träffade han en kakelugnsmakare som behövde hjälp och John gav sig in i branschen.

– Det är en bransch som lever och ger oss många uppdrag. Både Johanna och jag jobbar i företaget.

Dock är vi på Brottberga gård för att prata om det som upptar familjens tankar mest, nämligen deras kristna tro och livet de lever med Jesus. De är medvetna om att det inte är lika vanligt att följa Jesus i dagens Sverige som det en gång var, men de tror att det snart kommer en vändning i den frågan.

– Det känns som att vi snart är på botten, säger Johanna. Världen blir mörkare och man inser att det snart kan bli en riktig krasch. Då tror vi att fler kommer se sitt behov av Jesus.

Det är torsdag kväll och som vanligt ska paret snart välkomna en grupp människor som, liksom John och Johanna, valt Jesus som det viktigaste i sina liv. De kommer från trakten, även om flera av dem har rötter i andra länder och kulturer. Gemenskapen som är på Brottberga gård är unik och något de andra, som snart droppar in en efter en, inte kan vara utan.

– Jag kommer alltid hit, säger Annelie, som just promenerat in genom den öppna ytterdörren, och behöver verkligen de här träffarna.

Snart ska gruppen samlas i det generösa vardagsrummet, där flygeln står centralt placerad och Johanna ska spela en lovsång. Det som sedan följer är att John välkomnar gruppen genom att berätta om något som hänt under veckan, där Jesus är central. En av de andra, Robertino som också arbetar med kakelugnsverksamheten, och John har besökt en restaurang där ägarna bekänner sig till en annan tro och diskussionen dem emellan beskrivs.

– Vi kom överens om att vi inte var överens när det gäller vår syn på Jesus, berättar John. Vårt budskap är att det bara finns en väg till Gud och det är genom Jesus.

John, som växte upp i en kristen familj, beskriver sig själv som en mycket empatisk och hjälpsam person. Redan från tidiga tonår fanns han där för utsatta personer och tog ständigt hand om flyktingar, alkoholister, sjuka och gamla. En dag, när han var i 20-årsåldern, blev han dock utbränd och deprimerad.

– Det var en tuff period, men efteråt är jag tacksam. Det ledde till en förvandling – från att göra saker för att jag skulle bli älskad till att göra dem för att jag var älskad.

Han och Johanna, som också är uppvuxen i en kristen miljö, träffades som unga och har svetsats samman av sin tro på Jesus. Idag driver de både företaget och den lilla församlingen Heart of Jesus tillsammans i Västerås. Dess främsta syfte är att hjälpa människor att följa Jesus.

– Jesus är vårt allt, ler John. Han är sann Gud och sann människa och han är enda vägen till Gud.

Parets alla tre barn har samma tro som dem och dottern Dina Grimstad med sin man Markus Grimstad är med på mötet ikväll. De räcker fram ett magasin som de gjort, där de berättar om olika människors möten med Jesus och hur Jesus förändrat deras liv från mörker till ljus.

– Vi har gjort det här magasinet tillsammans, berättar Markus och här går att läsa om vår tro.

Den som vill är välkommen att besöka församlingen Heart of Jesus och man kan då höra av sig till John. Han ser som sin främsta uppgift att låta människor möta Jesus och och få uppleva den kärlek som förvandlat deras liv.

– Det är det centrala, avslutar John, Guds kärlek till var och en.